Bij het meldpunt dat de Rooie Vrouwen Oude IJsselstreek sinds vorig jaar heeft geopend voor ervaringen met Laborijn, is een behoorlijk aantal klachten van cliënten binnengekomen over de werkwijze van Laborijn.
Laborijn voert de participatiewet uit voor de Achterhoekse gemeenten Aalten, Doetinchem en Oude IJsselstreek. Uit ervaringen die cliënten via het meldpunt deelden met de Rooie Vrouwen blijkt dat Laborijn op basis van achterdocht werkt en bovendien geen dossierkennis heeft. Zo worden koelkasten gecontroleerd, meterstanden bij de energiemaatschappijen opgevraagd, voedselpakketten en verjaardagscadeaus als inkomsten gezien en dus gekort op de uitkering en cliënten die al jaren bij Laborijn geregistreerd staan, uit het niets gedwongen een taaltoets te doen.
Een aantal cliënten heeft zelfs een advocaat in de arm genomen. De advocaat behartigt hun belangen en ook hij stelt vast dat de werkwijze van Laborijn niet is gebaseerd op een positieve grondhouding. “Laborijn is er voor de burger, ook de kwetsbare burger. Laborijn is er niet om angst te roepen en mensen de depressie in te jagen. Laborijn heeft niet in de gaten hoe de handelswijze van Laborijn mensen ontmoedigt en de put in drukt.”
In een brief aan de drie Achterhoekse colleges stelt Rooie Vrouwen Oude IJsselstreek dat Laborijn de uitvoering van de participatiewet moet verbeteren door het werk met een meer menselijke maat uit te voeren. Ondertussen blijft Rooie Vrouwen Oude IJsselstreek in verbinding met de cliënten en de betrokken organisaties, om zo de vinger aan de pols te houden en er toe bij te dragen dat de cliënten een betere en menselijker behandeling krijgen van Laborijn.